2018. november 11., vasárnap

Mi alapján válasszunk éttermi programot azaz vendéglátó szoftvert?

Melyik a legjobb vendéglátó program?

Ha Ön most szeretné átlátni Magyarországon az éttermi szoftverekkel foglalkozó piacot, akkor sajnos NINCS KÖNNYŰ DOLGA. :-(
Nekünk, szakmabelieknek is nehéz minden más cég összes fejlesztését, sikereit, kudarcait, hozzáértését felmérni és követni.

Ezen szeretnék segíteni mindazoknak, akik vásárlás előtt állnak, vagy elégedetlenek a meglévő programukkal, hogy JÓL válasszon! Azaz a megfelelő kérdéseket tegye fel magának és az éttermi szoftvert árusító cégnek, mellyel nagy valószínűséggel egy életre összeköti vállalkozását.

ÁRAK

Az okosok tudják, hogy az ár nem minden. Sőt...
Hiába "olcsó" egy szoftver, ha például
  1. Nincs megfelelő adatvédelemmel vagy naplózással ellátva és egy ügyesebb alkalmazott könnyedén kijátszva azt, naponta akár több 10.000.- forintot tud zsebre vágni nyomtalanul. (Sajnos tudunk ilyen esetekről.) 
  2. Nem segíti a munkát kellőképpen, inkább lassítja
  3. Egyszeri költséggel megvalósítható, vagy havonta kell fizetni a program folyamatos működtetéséért?
  4. Ha később több gépen akarom használni egyszerre... és ezért pluszban kell utólag (rá)fizetnem.
    (Tartalék-gép, iroda, otthoni, telefon, diszpécser, konyha, futár, emelet, pince ...)
  5. Mennyibe kerül az ÖSSZ-költség, ha több éttermet is üzemeltet vagy néha cateringet is vállal?
  6. Mekkora veszteség éri, ha közben az a programozó, aki CSAK nekünk csinálta külön a programot "óccsón", már nem veszi fel a telefont, amikor baj van és segítség kellene, vagy bővíteni szeretnénk a rendszert, hogy alkalmazkodjon az újabb igényekhez, de nem vállalja.
    Tehát új szoftvert kell venni helyette.
  7. Hirtelen fellépő hardver-meghibásodás vagy szoftverbeállítási probléma esetén milyen költségekkel kell számolni?
  8. Kell-e valamilyen más szoftvert is venni ez mellé, hogy jól működjön?
    - Mit? -Mennyit? -Milyet? -Hány gépre?
    ("vindóz"? "ofisz"? Adatbázis-kezelő motor liszensz?!!!)
  9. Éjszakai / hétvégi felár(ak)?

Felvetendő Kérdések: (a nyílvánvalóakan kívül, mint részletfizetés?, nettó/buttó? ...)
  • Mennyi a cég rezsióradíja és kiszállási költsége? 
  • Mennyibe kerül pluszba, ha TÖBB gépre / tabletre stb. akarom telepíteni?
  • Van-e segítségnyújtási díj? (Ha igen: mikor / meddig / mennyiért / stb.)
  • Kötelező havi / éves fenntartási díjat is kell fizetni?
  • Jótállásból eredő költségek? (Pl. Áfaváltozás? Valuta-árfolyam?)
  • Étlapot, nyomtatási rendszert, felhasználókat, asztal-elrendezést, stb. változtathatok-e magam, vagy csak a cég tudja megtenni pénzért? 
  • Milyen bővítményeket / modulokat lehet később megvenni hozzá?
  • Bármilyen hardvert vehetek hozzá, vagy CSAK a cég által forgalmazottakat?
    (monitort, PC-t, laptopot, tabletet, szünetmentes tápot, kábeleket, nyomtatókat, telefont, routert ...) 
  • Kell külön egy "szervergép"-et is venni, vagy elég egyetlen sima "pultos gép" ami ellátja mindkét feladatot?
  • Ha tönkremegy egy, a rendszerhez kapcsolódó eszköz, milyen költséggel jár a cseréje?
    (Szoftver újratelepítés, reaktiválás, stb?)
  • Mennyit érdemes költeni működési biztonságra?
    - redundancia biztosítása, (
    dupla-merevlemez, dupla-internet, 2 PC, 2 nyomtató...)
    - ventilátor-mentes ipari hardverek beszerzése,
    - otthoni vagy üzleti kategóriás gépek alkalmazása, stb.
  • Mikorra térül meg a rendszer kiépítése?

Kezelhetőség

  • Csak kattintással lehet a következő "rublikába" ugrani?
    (Vagy nyomhatok simán egy Enter-t és mindig mindenhol magától tudja, hová kell fókuszálnia?
    Azaz kezel-e billentyűzetet is, vagy CSAK egeret \ érintőt?)
  • Mennyi idő felvenni / lezárni / sztornózni egy rendelést?
  • Muszáj érintőképernyőt venni hozzá, ha jól akarom használni?
  • Gyengébben látók is dolgoznak nálunk.
    - Fel tudjuk nagyítani a programot? (Akár FullHD méretre?)
    - A konyhai blokknyomató csak "normál" betűmérettel nyomtat?
  • Kezel vonalkódokat? (Termék / Törzsvendég / Felhasználók)
  • Ha elrontottam egy tétel / számlát, könnyű javítani utólag? (Pl. miután már kinyomtattam...)
    (De azért este visszanézhetem, azaz nyoma marad, ki mit "javítgatott"?)
  • Kezeli külön a helyben fogyasztás mellett az elvitelt és ha most / később akarom, akár külön a kiszállítást?
    (Ezek külön-áfa kulcsait és árait automatikusan számolja? )
  • Egy 30 fős rendezvényünk lesz szombaton:
    - Be tudok állítani egy figyelmeztetést péntek estére, hogy kezdjék el sütni a pogácsákat?
    - Fel tudom venni külön mindenkinek a rendelését aztán EGYBE beküldeni a konyhára?
      (ahol összerendeződik sorban milyen levesből hány darab, stb...)
    - Amikor mindenki egyszerre akar fizetni de külön-külön...

  • Ha diszpécser dolgozik nálunk, tudja kezelni ő futárcímeket összesítve?
  • Amikor telefonál egy vevő, felismeri rögtön a hívószám alapján a rendszer?
  • Előrendeléseket hogyan kezel a program? (Pl.: jövő héten szerda délre...)
  • A szomszéd faluba plusz kiszállítási díjat számolunk fel. Hogyan számoljak el a futárral, ha 5000 felett ez ingyenes? (Címpénzek kilométer alapon vagy területre bontva.)
  • Nálunk van menüztetés is... Szoktak kérni külön "másodikat" illetve hozzá egyedi dolgokat is!
  • 70%-os áron számolt kisadag-csirkemellhez járó alap-hasáb helyett rösztivel kéri a főételt a vendég. Nálunk más-más áron vannak a köretek.
    Hogyan kalkulálódik az ÁR és STAND ilyenkor?
  • Hogy kezeli a program, ha például:
    - a 45 centis családi pizzát úgy kérik, hogy az egyik fele Hawaii, a másik Májas,
    - de csak a Hawaii-ra kérnek plusz ananászt,
    - a májas felét pedig erőspaprika nélkül...
  • Nálunk 4 pizzaméret van és a nagyobbakat még felezzük és harmadoljuk is.
    Nekem kell egyenként beáraznom minden ilyen esetet?
  • Mi van, ha drágább köretet vagy feltétek cserélnek olcsóbbra?
  • Ha interneten rendelnek valamit, azt automatikusan átveszi a gép?
    (Vevőadatokat, rendelt ételeket, fizetési módot, mikorra kérik, ...)
  • Árváltozás esetén az interneten is frissülnek az árak?
    (Egy kattintással fel tudom tölteni az új étlapot?)
  • Ha van Panziónk / szobáink / fizetős billiárd asztalaink / tekepályánk / szaunánk / egyéb szolgáltatásunk...
    - Perc / pálya / asztal / fő / éjszaka és hasonló egységekben is tudok számlázni?
    - Ezeknek hogy történik az ÁFA-bontása + szállásadó-elszámolása?

Elszámoltatás

  • Távolról bejelentkezve is láthatom a forgalmi adatokat? Felvihetek stand-bevétet? Módosíthatom az árakat?
  • Honnan tudom, mennyi árut kell rendelnem?
  • Különválaszthatom a napi italstandot a havi konyhai nagy-ellenőrzéstől, amikor az étel-/nyersanyag-fogyást is ellenőrizzük?
  • Hogyan tudom kezelni a készlethiányt?
    (Amikor "elméletben" még lennie kellene, de valahogy "eltűnt"... )
  • Olyan kedvezményeink / akcióink vannak .... és olyat tervezünk még, hogy ... Ezt hogy fogja lekezelni automatikusan "a gép"?

  • Elszámoltathatom a borravalót? Ha igen, hogyan? 
  • Törzsvendég + Személyzet + Tulajdonos fogyasztását, kedvezményeit, hiteltartozásukat is nyilvántarthatom és később visszanézhetem?

  • Hogyan üthetek be "kevert fizetést"? (Fele XYZ-szépkártya, a másik fele kp. +bón)
  • Segít-e a cég tanácsokkal, észrevételekkel? Ha megkérem őket, kiderítik-e nekem, van-e "turpisság", ha nekik valami szemet szúr a statisztikákat nézve?

A CÉG

  • Mekkora a cég? (létszáma, árbevétele...)
  • Ebből hány fő programozó, hány fő marketinges és hányan nyújtanak segítséget a bajban?
  • Mikor alakult?
  • Hány ügyfelük van?
    (Avagy most kezdték és semmi tapasztalatuk, netán én vagyok az 1679. és már nagyon unják...így semmilyen egyedi kívánságom nem lehet...)
  • Milyen MÁS programokat árulnak még ezen kívül?
    (Csak erre fókuszálnak éjjel nappal?)
  • Hányszor pártolt el ügyfelük eddig? (Milyen gyakran és miért?)
  • Hányan és kik láthatnak rá az adataimra?
  • Ha felhívom a központi számukat, kivel fogok beszélni
    (Titkárnő / marketinges vagy egy profi, aki érti is a kérdésem?)
  • Meddig tervezik még folytatni ennek a szoftvernek a fejlesztését? 
  • Mekkora költséget fordítanak rá éves szinten?
  • Van-e tapasztalata (TCP/IP) HÁLÓZATOK terén?
    - routerek és hotspot-ok helyes konfigurációja
     (forgalom-átirányítások, kamerarendszerek, biztonságos távmenedzsment, külön vendég-Wifi!!!)
    - többgépes környezetben hálózati megosztások (nyomtatók, fájlok...)
    - hekkelés-védelem
    - alkalmazotti net-szűrés, stb.
  • Mennyire ért az erősáramú rendszerekhez / építészethez / bútorzathoz és kivitelezésekhez a cég?
    - Balesetmentes kábelvezetés
    - Érintésvédelem, árnyékolás, földelés, szünetmentes rendszerek
    - Együtt tudnak-e működni helyi "szak"-emberekkel ... azaz felhívják-e a tulajdonos figyelmét a lehetséges kivitelezési hibákra, veszélyekre?

... némi magyarázat a kérdések okára:
Önnek kell eldöntenie, hogy egyszemélyes- / kis- / vagy nagy-vállalatot válasszon! Mindnek megvan a méretéből adódó előnye és hátránya.
Ha vonakodnak információkkal szolgálni, elgondolkodtató, megossza-e a saját bevételi adatait ővelük? Olyan bizalmi viszony kell, hogy kialakuljon, mint a privát-bankárával vagy orvosával, hiszen a cég bele fog látni még "rejtett zugokba" is...

Üzembiztonság

  • Kell-e folyamatos internetkapcsolat a szoftver működéséhez?
  • És ha "elmegy a net"?
  • Hogyan történnek adatbázis mentések?
  • Mi lesz, ha tönkremegy valamelyik hardver?
  • Milyen a "rendelkezésre állási" idő? (Hétvége? Éjszaka? Ünnepnapok?)
  • Mekkora a maximum "reagálási" idő? (Pl. vészhelyzet esetén...)
  • Mennyire védett "külső behatásoktól" ? Pl.:
    - Egy gyerek összevissza nyomkodta a billentyűzetet.
    - Légy szállt az érintő-monitorra és felvitt pár rendelést.
    - Kóla ömlött a billentyűzetbe / sör folyt a gépbe ...

Specializálódás

  • Érdemes megvizsgálni, hogy mire összpontosít az adott cég a szoftverének fejlesztésekor:
  • Szállodaipar / pizzériák / bárok-sörözők-diszkók / hagyományos étterem / menüztetés / gyorsétkezde ?
    (Ki sokat markol, keveset fog esete... mivel képtelenség minden szakirányra elegendő erőforrást elkülöníteni, hacsak nem óriáscégről van szó.)
  • Külön programok vannak külön feladatokra, vagy egy program tud "mindent" ?

Adatbiztonság

  • Mások is hozzáférhetnek az adatbázishoz?
    (Lementhetik azt egy másik gépre, kicsomagolhatják, feltörhetik, nézegethetik?)
  • Milyen titkosítást használnak az adattárolásra?
  • Milyen garanciákat tud nyújtani a cég az adatvédelem területén?
    (Akár a káreset összegének megfizetésével is?)
  • Lehet-e olyan módon beállítani a programot, hogy az anyagi veszteséget eredményezzen?
  • Bárki (pl. egy alkalmazott) kinyerheti a vevőadatokat?
  • Milyen adatbázis-motort használ a szoftver?
  • Replikálható-e az adatbázis valós időben?
    (Azaz minden rögzített adat rögtön egy másik adatbázisba is mentődjön, ne csak az esti mentéskor és vészhelyzetkor onnan visszatöltődjön...)

Innováció

  • Mennyire "jövőképes" a szoftver?
  • Hány éves alapokon nyugszik?
  • Mikori ADATBÁZIS -motort használ és mikor adtak ki rá utoljára frissítést? (év)
     (EZ az egyik legfontosabb kérdés, hiszen ha egy elavult módszerrel tárolják az adatainkat, akkor KIZÁRT, hogy legyen jövőképe a programnak...)- Jók: Oracle, PostreSQL, FirebirdSQL, DB2, (MSSQL ... fizetős lehet)
    - elavult: BDE, Paradox, MS.Access ...
    - Webes rendszernél: MySQL, MariaDB
      (windows platformon nem túl szerencsés választás)

  • Mennyi időnként adnak ki a szoftverből újabb változatot?
    (Tudnak mutatni egy "változásnaplót?)
  • Meddig marad még ez az alapverzió?
  • Mikorra terveznek újítani? (modulokkal, vagy TELJES átírással...)
  • Kompatibilis lesz-e a következő Windows / Android / iOS, stb. operációs rendszerrel?
  • Kezel-e majd arcfelismerést, 3D térgeometriát és kivetítést, mobil-eszközöket, kamerát, stb?

Oktatás

  • Rendelkezik a szoftver oktatóvideókkal?
  • Nekem kell betanítanom az új alkalmazottakat, vagy a céget kell különóradíjért felkérnem?
  • Van alapból "gyakorló" rendszer a cég által telepített gépen,
    hogy ne az "élesbe" kotorásszon bele a kezdő tanuló?

Tehát a kérdésre, hogy:
  - Melyik a legjobb vendéglátó program?

A válasz:
Amelyik Önnek leginkább megfelel az adott feladatra,
és rendelkezik azon BIZTONSÁGI funkciókkal amelyek megakadályozzák,
hogy használatuk több kárt tehessen, mint hasznot.
(Mind üzemeltetési, megtérülési és a ráfordított idő szempontjából.)  



Miért íródott ez a bejegyzés?
  • Mert a szakma az utóbbi időben felhígult, sok (finoman fogalmazva) "kevésbé hozzáértő" résztvevővel,
    akiket pusztán a pénz motivál, nem pedig az elhivatottság.
  • Mert nincs olyan összefogó szervezet, ami áttekinthetővé tenné a résztvevők közötti különbségeket, bizonyos etikai megkötéseket megkövetelve.
    (Például, hogy NE kerülhessen piacra olyan termék, amely segít meglopni egy külföldi vendéget vagy akár a saját alkalmazottainkat, főnökünket...)
  • Mert kötelességemnek érzem felhívni a vendéglátósok figyelmét a veszélyekre.
  • Mert a kereső a weben nem adott ki találatot egyetlen ilyen jellegű cikkre sem :)
  • Mert (szerencsére) nem szükséges, hogy "eggyel több" ügyfelem legyen, azaz másokkal harcolva próbáljak (akár hazugságok árán) minél többet megkaparintani a tortából. 
  • Mert ha MEGTEHETEM, hogy önzetlenül segítek másoknak ezzel, miért ne tenném? 😇

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése